Sunday, September 9, 2012

Compass

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah yang mengizinkan saya untuk menulis di blog ni, setelah hampir sekian lama dalam 'silent mode'..

Alhamdulillah, alhamdulillah, alhmadulillah..

Baru saja pulang ke bumi Shamrock seminggu yang lalu..
Bayu lembut menyapa, seakan-akan mengalu-alukan kepulangan saya ke bumi ini, benua asing ini.

Semalam, adik-adik juniors yang bakal memulakan kehidupan baru mereka di sini, selamat tiba.
Usai berjumpa dengan mereka di kediaman masing-masing, saya bersama sahabat saya melangkah pulang ke rumah kami.

Hari ini, Allah menggerakkan hati saya untuk mendengar recording 'compass setting' satu program di Malaysia.. 

...

Compass setting = niat.
Itu yang saya dapat kutip semasa mendengar hampir separuh recording tersebut..

Nampak macam perkara yang sangat mudah, tapi cukup rumit dan besar maknanya..
Dan inilah yang ramai orang selalu lupa, termasuklah saya yang sangat banyak kelemahan ini..

Allah...

Setiap amal ditentukan dengan niat. Besar atau kecilnya nilai amalan itu, semuanya berdasarkan niat.

"Dan mereka memberikan makanan yang disukainya kepada orang miskin, anak yatim dan orang yang ditawan, (sambil berkata), : Sesungguhnya kami memberikan makanan kepadamu hanyalah kerana mengharapkan keredhaan Allah, kami TIDAK mengharap BALASAN dan TERIMA KASIH dari kamu..."
-Surah Al-Insan, (76:8-9)-

Subhanallah..

Saya reflect kembali perkara yang saya lakukan sehari demi hari..
Berapa banyak kali saya meletakkan Allah sebagai 'ultimate aim' saya dalam setiap perkara yang saya buat?
Berapa banyak kali pula, kepuasan diri, kegembiraan diri secara automatiknya menjadi hal yang paling diutamakan?

Allahu Allah..

Saya tak tahu nak jawab macam mana..

Dalam ayat Surah Al-Insan ni, Allah menceritakan ttg hambanya yang buat everything solely for Him, dan tidak mengharapkan apa-apa balasan pun, hatta ucapan 'terima kasih' pun tidak..

Hanya untuk redha Allah..

Allahu Allah..

Lately, saya perasan..Hati semakin kosong, entah mengapa, gelisah, bagai ada yang tak kena..
Tapi saya tak tahu apa penyebabnya..

"Allah ciptakan hati dengan satu ruang kosong yang hanya boleh diisi olehNya sahaja.."

Nah..itulah jawapannya..

Bila dah hampir 2 tahun di bumi orang ni, kita mengenal tarbiyyah di sini..dan kita mengharapkan agar kita dapat mnyampaikan indahnya rasa tarbiyyah itu kepada orang lain di luar sana yang masih lagi tidak tahu tentangnya.

Dan kadang kala kita lupa, kenapa kita perlu bersusah payah, mendekati adik-adik, sahabat-sahabat kita..

Mungkin juga barangkali kita dah ditanam dengan mindset: "Aku mesti bekerja di sini, meneruskan tarbiyyah..mesti!"

Tapi it ends up, kita tak tahu kenapa kita buat semua ni..

Is it bcoz sejak dulu lagi, tarbiyyah dah wujud di bumi Shamrock ini, maka saya kena teruskan? 
Sebab orang lain pun buat maka saya kena buat?
...
It's very subtle..
...
Mudah untuk L.O.S.T.

Syukur..
Allah mengirimkan recording ini utk saya refresh semula niat saya..
Dalam apa juga perkara yang saya buat..

Dakwah, study, semuanya..

Every single thing of it..

Semoga Allah terus memandu langkah saya, dan kita semua atas jalan dakwah ini..

Tak saya nafikan, susah untuk selalu refresh niat..
hanya semata-mata kerana Allah..

Saya akui, jalan ini takkan pernah mudah,
kerana sunnatullah, jalan ini memang payah dan panjang..

Tapi cukuplah Allah menjadi bekalan atas jalan ini..
Moga Allah redha... :)

"Ya Allah, bimbinglah kami..."





2 comments: