Friday, September 21, 2012

Bulatan gumbira?

Baru saja sampai ke rumah setelah berjumpa hadek2 terchenta di student accommodation yang nun jauh di sana..

Ok tarik nafas..hembus..
breathe in...
out...
in...
out...

...

Masih dalam mood terkejut dan terkedu dengan apa yang baru saya hadapi sebentar tadi..
Pening kepala pun ada jugak dibuatnya..

Sungguh, memang Allah nak tarbiyyah saya ni..

Sebenarnya saya berjumpa hadek-hadek terchenta untuk mengambil peluang cepu emas menawarkan tawaran paling hebat seumur hidup, hehe, menyertai bulatan gumbira..

Wahaha!

Errr...

Berjumpa dgn 2 hadek pertama..Mula-mula everything goes smoothly..
Tiba-tiba, saat saya menawarkan bulatan gumbira, salah seorang hadek ni bertanya kepada saya soalan yang cukup advance.. (Soalan apa tak perlu lah saya tuliskan ye)
Malah, setelah mengetahui background hadek tersebut, saya bertambah cuak nak bawa dia dalam bulatan gumbira ni..

Subhanallah..

Saya tahu Allah nak tarbiyyah saya melalui hadek tu..

Boleh saya katakan hadek tu jauh lebih baek dari saya..
Sampaikan bila dah tahu tentang hadek tu, saya rasa, "err, bole x orang lain yang bawa dia??"

Entahlah..bila saya dah jumpa mereka, seriyes rasa risau dan x tau camna nak bawa mereka..I mean, saya sangat la merasakan saya tak mampu nak bawa mereka. Sampai saya cakap dgn kawan saya, "Err, rasa nak terjun tingkat 2 ni sekarang.."

To be frank, dah lama saya tak bawa bulatan gumbira ni..
The last time pun, kira-kira 2 tahun lalu, tu pun saya rasa tak cukup gumbira dan bahagia..

Sungguh, memang berat amanah ni..
Amanah ummah..

T_T

Rasa nak nanges pun ada skrg, rasa x snang duduk pun ada skrg..

Allah...

Jujur..sebenarnya saya sendiri berasa sangat takut nak membawa bulatan gumbira..Malah saat saya diberitahu saya perlu membawa bulatan gumbira hadek-hadek yang baru tiba ni, saya seperti in denial.

Sungguh, saya tahu tugas ini berat..
Sunnah terbesar baginda Rasulullah SAW..

Air mata mengalir perlahan..

Saya cukup risau, kalau-kalau sayalah yang menjadi asbab, hadek tersebut menjauhi gerabak dakwah dan tarbiyyah..
Kerana saya merasakan saya tak cukup baek untuknya..

Cuma saya tahu, by hook or by crook, i juz have to lead the bulatan gumbira..

Ya Allah, moga Kau sentiasa betulkan niatku..
Tunjukkan aku jalan-jalanMu.."

note : masih lagi dalam perasaan resah gelisah..







No comments:

Post a Comment